شیرین سازی گاز
اسفند ۱۸, ۱۳۹۸
تثبیت میعانات گازی
اسفند ۱۸, ۱۳۹۸
شیرین سازی گاز
اسفند ۱۸, ۱۳۹۸
تثبیت میعانات گازی
اسفند ۱۸, ۱۳۹۸

احیاء منو اتیلن گلایکل(MEG)

واحد احیاء منو اتیلن گلایکل(MEG):

در جریان انتقال سیالات فرستاده شده از چاههای موجود در دریا توسط خطوط”۳۲  اینچ بعلت چند فاز بودن جریان احتمال تشکیل Hydrate ومسدود شدن مسیر می باشد برای جلوگیری از بوجود آمدن Hydrate از محلول ۷۰% وزنی MEG و آب جهت تزریق در لوله های انتقال استفاده می شود. پس از تزریق این محلول به خط لوله، بعلت وجود آب همراه محصول دریافتی از چاهها غلظت MEG کاهش می یابد . این محلول که علاوه بر آب حاوی مقداری مایعات هیدروکربنی و ترکیبات سولفورمی باشدبه Rich.MEG معروف میباشد. محلول Rich منواتیلن گلیکول درواحد ۱۰۳ (واحد تثبیت مایعات گازی) از میعانات گازی جدا شده و به سمت واحد ۱۰۲ فرستاده می شود، و قبل از  آن که واردی Package احیای MEG شود وارد Preflash.Drum می شود که درواقع یک جداکننده سه فازی می باشد. سپس از یک Electro.Static.Coaliser فیلتر گذشته و به جریان دیگری که از نمکزدا خارج می شود می پیوندند.
انتظار می رود خوراکی که برای واحد ۱۰۲ می  آید در سالهای اولیه محلولی با غلظت ۳۸% MEG میباشد . وظیفه واحد ۱۰۲ احیای MEG Rich و تبدیل آن به MEG Lean با غلظت ۷۰ درصد می باشد.در این واحد همچنین دو مخازن ذخیره سازی برای MEG Rich و دو مخزن جهت ذخیره سازی MEG Lean می باشد که حجم تقریبی آنها m3 1000 می باشد. همچنین برای جلوگیری ا زخوردگی در خطوط لوله انتقال گاز محلول ۵۰% آمین MDEA برای کنترل PH استفاده می شود.

چون گلیکول در هنگام اکسید شدن یا تجزیه شدن (دراثر حرارت بیش از حد) همراه با آب خاصیت اسیدی پیدا می کند باید PH آن را بگونه ای کنترل کرده تا محلول MEG تزریقی در خط “۳۲ اینچ باعث خوردگی نشود. مخزنذخیره MDEA حدود ۲۸۰۰۰ m3 حجم دارد که محلول MDEA توسط یک پمپ رفت و برگشتی با Stroke قابل تنظیم به ورودی پمپ های تزریق MEG وارد شده و به این ترتیب PH را برای کنترل می نماید. برای تزریق Lean MEG به Off Shore از سه پمپ رفت و برگشتی استفاده می شود. (درحالت نرمال ۲ عدد از پمپها هر کدام جهت تزریق در یک لوله  “۳۲ اینچ و یک پمپ بصورت آماده یا Stand By میباشد).

جهت تقویت فشار ورودی این پمپها دو عدد بوستر پمپ درنظر گرفته شده است که معمولاً یکی از آنها در سرویس می باشد. بین بوستر پمپها و پمپ های تزریق MEG دو فیلتر قرار دارد که معمولاً یکی از آنها مورد استفاده قرار می گیرد. برای احیای Rich MEG، ۴ پکیج وجود دارد که بطور معمول ۳ تا درحال کار و یکی در حالت آماده میباشد. MEG Rich ورودی بین چهار پکیج ها تقسیم می گردد، اما در شرایط غیر عادی که فشار ورودی بالا می باشد بوسیله PV هایی که روی ورودی قرار دارد، مقدار اضافی Rich گلیکول به Flash.Drum فرستاده شده و تحت کنترل به تانکهای  Rich گلیکول فرستاده می شود. سپس توسط پمپ های P-105A/B  به سمت پکیج ها فرستاده می شود.
پکیج های احیای گلیکول:
Rich.MEG ابتدا به Flash.Drum وارد می شود که فشار آن بوسیله نیتروژن در حدود Bar 4 کنترل میشود. دراین درام (Drum) یک قسمت جهت جدا کردن مایعات هیدروکربنی و فرستادن  آن بسمت تانک Off.Spec. استفاده می شود. MEG موجود در تانک مورد بحث تحت فشار N2 بسمت Reboiler از طریق دو عدد فیلتر کارتریجی فرستاده شده و در آنجا توسط گرمای حاصل از بخار کم فشار تا حدود ۱۲۷ درجه سانتیگراد گرم می شود. گلیکول Lean خروجی از Reboiler پس از عبور از یک مبدل حرارتی که برای پیش گرم کردن گلیکول Rich می باشد توسط پمپ بسمت تانکهای ذخیره سازی فرستاده میشود.

آب موجود در Rich گلیکول براثر گرمای حاصل از بخار تبخیر شده و پس از عبور از کولرهای هوائی مجدداً بصورت مایع حاوی مواد اسیدی درآمده و توسط یک پمپ بخشی از آن بعنوان مایع برگشتی اعظم آن بسمت واحد ۱۰۹ (Sour Water Stripper) فرستاده می شود.لازم به ذکر است که Lean گلیکول تولیدی قبل از ورود به تانکهای ذخیره باید توسط کولرهای هوائی نیز خشک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button